Konwój z tarczą TBM coraz bliżej celu

24 listopada 2022

Maszyna rozpoczęła swoją podróż z Hiszpanii już kilka tygodni temu. Z portu w Santander przypłynęła do Szczecina, stamtąd na barce została przetransportowana do Opola. Tam rozpoczął się transport lądowy. Obecnie konwój minął stolicę i porusza opracowaną wcześniej trasą. Droga z Opola do Rzeszowa, którą jedzie transport nie jest najkrótsza, natomiast prowadzi najwyższej klasy drogami i mostami, które są w stanie przenieść takie obciążenie. 

Po dotarciu na miejsce wszystkich elementów rozpocznie się montaż maszyny. Dziennie kolos będzie drążył i obudowywał 9 m tunelu, a jego zadanie to dwa ponad dwukilometrowe tunele trasy S19.

- To z pewnością największy taki transport w Polsce zarówno ze względu na długość trasy lądowej, która wynosi około 800 km jak i gabaryt ładunku. Zestaw przewożący największy element, czyli głowicę, mierzy ponad 70 m i waży około 500 ton. Konwój przewozi łącznie 5 ładunków i porusza się jedynie nocami z prędkością 10 km/h na obiektach mostowych i 20-30 km/h na prostych odcinkach. Bez wątpienia jest to bezprecedensowe przedsięwzięcie w kraju, które wymagało ogromu przygotowań. Odcinek S19 który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, będzie jedną z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce - mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

O tym spektakularnym transporcie informują wszystkie media, w tym główne wydanie Faktów TVN.

Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi materiałami:

Główne wydanie Faktów TVN  z 19 listopada 2022 r. (minuta 14:30)

Główne wydanie Faktów TVN z 20 listopada 2022 r. (minuta 19:15)

TVP 3 Rzeszów 

Tunel na trasie S19

Tunel drogowy o długości blisko 2,3 km składał się będzie z dwóch jednokierunkowych naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy wewnętrznej. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych. Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel wyposażony będzie w wentylację pół-poprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz  Centrum Zarządzania Tunelem. Będzie on spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących i będzie posiadał klasę A (wg ADR).

O projekcie

Realizacja inwestycji jest nie lada wyzwaniem inżynieryjnym. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Za realizację kontraktu odpowiada konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, a inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wartość kontraktu opiewa na kwotę 2 230,17 mln zł brutto.

Kliknij, żeby przeczytać więcej o inwestycji.

Fot. MW