Obwodnica Kielc bez ograniczeń
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie Obwodnicy Kielc.
Na drodze obowiązuje docelowa organizacja ruchu.
Kontrakt realizowany na zlecenie kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawarty został 1 września 2010 r. W ramach inwestycji konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciony Infrastruktury rozbudowało istniejącą drogę ekspresową S-7 do parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku od węzła Wiśniówka do węzła Chęciny.
W zakresie prac znalazły się:
- rozbudowa istniejącej obwodnicy Kielc (od km 538+800 do km 561+661) do parametrów pełnego zakresu dwujezdniowej drogi ekspresowej klasy S 2/2 (docelowy przekrój drogi 2x3 m – przewidziano rezerwę terenu pod trzeci pas ruchu),
- przebudowa trzech węzłów (Kielce Południe, Kielce Jaworznia i Kielce Zachód), wlotów dróg poprzecznych i dojazdowych umożliwiających połączenie z istniejącą siecią dróg,
- przebudowa istniejących obiektów inżynierskich oraz budowę nowych (w tym przejść dla zwierząt),
- budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP)- przebudowa systemu odwodnienia drogi, oświetlenia, infrastruktury technicznej,
- wyburzenia obiektów kubaturowych kolidujących z zakresem inwestycji,
- budowa urządzeń ochrony środowiska.
Inwestycja obejmuje budowę 22,8 km dwupasmowej drogi ekspresowej, 3 węzłów drogowych, 86 obiektów inżynierskich - w tym mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla pieszych i zwierząt, oraz towarzyszącej infrastruktury sieciowej – podsumowuje Artur Raczak, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Mostostalu Warszawa.
Elementem realizowanej inwestycji jest m.in. Węzeł Kostomłoty – największy w województwie świętokrzyskim i jeden z największych węzłów drogowych w Polsce, który łączy drogę ekspresową S-7 z drogą krajową nr 74.
Na szczególną uwagę zasługuje także wykonanie największego przejście dla zwierząt w województwie świętokrzyskim – obiekt PZ-15. – dodaje Sebastian Bogaczyk, Kierownik Projektu z Mostostalu Warszawa. - Rodzaj zastosowanej konstrukcji to dwukomorowy przepust łukowy gruntowo-powłokowy. Dzięki niemu przejście jest wygodne dla jego użytkowników i atrakcyjne pod względem estetycznym. Dzięki roślinności, którą zostanie pokryte wpisze się w przyległy teren.
Obwodnica Kielc to największy kontrakt drogowy regionu świętokrzyskiego. Jego wartość wyniosła około 647 mln zł brutto.